לוקחים אחריות: על מי מוטלת האחריות לפרסום תכנים באתר אינטרנט? - LBA LAW

לוקחים אחריות: על מי מוטלת האחריות לפרסום תכנים באתר אינטרנט?

פורסם ע"י :

שתף :

תביעה שהגיעה לאחרונה לשולחנו של בית המשפט השלום בירושלים עסקה באחריות של עובדים, המזינים תוכן באתר אינטרנט, לפרסומים שהעלו לאתר מתוקף תפקידם.
בית המשפט דחה את התביעה וקבע שמעורבות טכנית גרידא בהעלאת תכנים, אינה מקימה אחריות לפרסומים.

התביעה: מודעות הגובלות בלשון הרע

עמותת "בני ברוך", העוסקת בלימוד חכמת הקבלה והפצתה להמון העם, הופתעה לגלות כי שמה מתנוסס בהקשר שלילי, במודעות שונות שפורסמו בבלוג מטעם "המרכז לנפגעי כתות".

לטענת נציגי העמותה, מדובר גוף לגיטימי שאינו קשור כלל לעולם הכתות, ולכן ההצגה השקרית גובלת בלשון הרע – ועל לשון הרע צריך לקחת אחריות ולשלם פיצוי.
נציגי העמותה החליטו לתבוע את הגורמים המתפעלים את אתר האינטרנט של המרכז לנפגעי כתות, כגורם האחראי לטענתם על הפרסום השקרי.

הנתבעים: בעלי תפקידים טכניים בבלוג

לנתבעים יש קשר לבלוג העמותה לנפגעי כתות. שניים מהם החזיקו בתפקידים טכניים בו והנתבעת השלישית רשומה כבעלת הדומיין (כתובת האינטרנט) של האתר. התובעת טענה כי האחריות לפרסום המודעות, שלטענתה מהווים לשון הרע, מוטלת על שלושת הגורמים הללו.

במקרה זה, נטען כי מאחר והפסיקה הכירה באתרי אינטרנט כאמצעי תקשורת, האחריות לפרסום התכנים מוטלת על ה"עורכים והאחראים" על הבלוג, גם אם מדובר באנשים בעלי תפקיד "טכני" בלבד.

ההכרעה: גורמים טכניים לא אחראיים על הפרסום

כשהדיון הגיע לפתחו של בית משפט השלום בירושלים, הוא דחה בזו אחר זו את טענותיה של התובעת. בהקשר זה, חשוב לציין כי המחלוקת שנדונה בבית המשפט היא אך ורק בשאלת אחריות הנתבעים לפרסום – ולא האם יש במודעות שפורסמו לשון הרע.
בית המשפט קבע כי הנתבעים אינם נמנים על ההנהלה או ה"ראש" של הגופים הרלוונטיים וכי לבעל הדומיין, הנתבע השלישי, אין משמעות מעשית בחייו השוטפים של האתר והבלוג. הנתבעים אינם נמנים על צוות האתר, הם לא חלק ממנגנון הסינון של העלאת התכנים לאתר או לבלוג ולא הוכח קשר בין יכולת השליטה והסינון שלהם לתכנים שהועלו. ההפך הוא הנכון.

בשורה התחתונה

סעיף 11 לחוק איסור לשון הרע מטיל את האחריות לפרסום באמצעי התקשורת על העורך ועל מי שהחליט בפועל על הפרסום, ולא על האנשים הפועלים מאחורי הקלעים, הממלאים תפקיד טכני בלבד.

בתביעה הזו, המעורבות של הנתבעים הייתה טכנית בלבד (ואף נמוכה מזו), ולכן הם לא נמצאים במעמד להביע עמדה, אלא לספק שירות מקצועי, ניטרלי וללא יכולת לבקר או להתערב בתוכן עצמו. לכן, קבע בית המשפט, שהנתבעים אינם אחראים לפרסום התכנים.

זקוקים לייעוץ משפטי מקצועי בלשון הרע? צרו קשר עם משרדי ואשמח לסייע לכם.

שתף :

כל הזכויות שמורות לעורך הדין ליאור בן ארי ©