משתפים פוסטים ברשת החברתית? היזהרו ! - LBA LAW

משתפים פוסטים ברשת החברתית? היזהרו !

פורסם ע"י :

שתף :

בית המשפט נדרש לסוגיית ה-LIKE וה- SHARE ברשתות החברתיות

שאלת הפרסומים ברשת החברתית פייסבוק קיבלה התייחסות משפטית נרחבת לאחרונה, במסגרת פסק דין שניתן בבית המשפט העליון. במסגרת זו נדרש בית המשפט לשאלה המשפטית – האם חוק איסור לשון הרע חל על פרסומים בפייסבוק והאם קיים הבדל בין פעולת "חיבוב" LIKE לפוסט ובין שיתוף אותו פוסט SHARE ברשת החברתית.
בית המשפט העליון ציין כי חוק לשון הרע נחקק לפני למעלה מ-50 שנים, הרבה לפני עידן האינטרנט והאימוג'ים, ולכן מורכבויות עולם הניו-מדיה לא עמדו לנגד עיניו של המחוקק. עם זאת, מבלי לפגוע בערך החשוב של חופש הביטוי, ציפור נפשה של הדמוקרטיה, גם פרסומי אינטרנט אינם יכולים להיות חפים מביקורת או שפיטה.
הפסיקה התפתחה עם התפתחות הטכנולוגיה ולכן ניתן לקבוע שכתיבת פוסט ברשת החברתית נחשבת לפרסום וחושפת את המפרסם לתביעת לשון הרע.


"לייק" או שיתוף – עלולים להיחשב ללשון הרע?

האם פעולות שאינן יוצרות מסר חדש או עצמאי – דוגמת שיתוף פוסט קיים, עלולות להיחשב כלשון הרע? או שמא הן רק "מהדהדות" תוכן שנכתב על ידי גולש אחר? בסוגיות דומות, הכריע בית המשפט כי יש הבדל בין שיתוף לבין סימון לייק (או כל סימני 'תחושה' דומים, לצורך העניין).

היררכיית הפרסומים ברשת: "לייק", שיתוף, כתיבה

פעולת השיתוף, כך על פי בית המשפט, יוצרת עותק חדש של הפרסום. לאחר השיתוף, התוכן "נולד" מחדש וקיבל, מן הסתם, תפוצה רחבה יותר. לכן פעולת השיתוף שונה במהותה מסימון "לייק", שאינו פועל את אותה הפעולה ולא חושף, בהכרח, את הפוסט לקהל יעד רחב יותר (אלא רק בעקיפין, שכן האלגוריתם של פייסבוק עשוי להוביל לחשיפה רחבה יותר פוסטים שקיבלו כמות גדולה יותר של סימוני "לייק"). בנסיבות אלו נקבע כי שיתוף פוסט חושף את המשתף לתביעת לשון הרע וזאת לעומת מי שרק סימן LIKE לפוסט המדובר.

לסיכום

אם בעבר גבולות הגזרה של המושג "לשון הרע" היו נהירים יותר, הרי שהעידן החדש, ללא ספק, מאתגר את המחוקק. כך, סוגיות שנולדו בין כתלי הרשתות החברתיות, בין לייק אחד למשנהו, מגיעות לעתים לפתחו של בית המשפט – והוא נדרש לגשת אליהן עם יצירתיות לא מועטה. כך גם במקרה שלפנינו. המסקנה מפסק הדין ברורה – משתפים פוסט, היזהרו – שכן אתם עשויים להיות חשופים לתביעת לשון הרע מצד אדם שנפגע מאותו פוסט ששיתפתם.

שתף :

כל הזכויות שמורות לעורך הדין ליאור בן ארי ©